„A művészet az emberben és a természetben megnyilvánuló rejtelmesnek és isteninek érzéki visszaadása.”
Liszt Ferenc
Jelképet talált magának a metoo- mozgalom Luciano Garbati szobrász művében, mely szobor a győzelmes Medúsza Gorgót ábrázolja Perszeusz levágott fejével a kezében- adta hírül a minap a HVG. Noha az ógörög mítosz azt beszéli el, hogy a félisten Perszeusz levágta a kígyóhajú, embert- állatot kővé dermesztő szörny fejét, ennek ellenére Garbati szobra Medúszát hozza ki győztesnek az összecsapásból.
A művel ugyanaz a baj, mint pl. a női Szellemirtókkal, vagy a képregényhősök feminizálásával- nem teremt új mítoszt, hanem a régit fordítja visszájára. Ahogy a szocializmus igyekezett a keresztény ünnepeket a maga képére formálni, úgy próbálja a feminizmus a férfi hősöket, mítoszokat nőivé tenni. Csakhogy ilyen esetben mindig kilóg a lóláb...
A cikk szerint "Garbati kifejezetten megtisztelőnek érzi, hogy a szobrot a feminista mozgalommal asszociálják, és annak egyfajta ikonja lett."
A szobor iránti rajongás akkorára nőtt, hogy a 10 évig raktárban heverő mű ez év elejéig New York- ban volt kiállítva. A művész pedig a műgyantából készült szoborból 100 darab sorszámozott másolatot készít és eladja az arra fogékonyaknak. Nyilván a feminizmus nagyobb dicsőségére.
A cikk írónője a jelenségről értekezve gyorsan felsorolja a szokásos toposzokat. Kiemelendő, ahogyan a mítosz egy későbbi formáját feldolgozó Ovidius- ra hivatkozva azt állítja, hogy
"Poszeidón, a tenger istene aztán megerőszakolta a lányt Athéné templomában, amiért a feldühödött istennő megátkozta – Medúzát. "
Nos, ez nyilvánvalóan szándékos ferdítés, hiszen Ovidius erőszakról egyetlen szót sem ír. Athéné pedig megbüntette a lányt, mert az meggyalázta a templomát azzal, hogy ott adta oda magát a tengeristennek. A görög mítoszok sok olyan történetet is ismernek, ahol az isteni szerelmet a nők elutasítják, Medúsza azonban nem tett így. Egy másik mítoszban Aktaión megleste a fürdőző mezítelen Artemiszt, ezért az istennő bosszúból a saját kutyáival marcangoltatta szét a szerencsétlen ifjút. A görög istenektől ne várjunk igazságosságot vagy könyörületet- ez az Újszövetség Istenének a jellemzője.
A szoborról magáról pedig ezt olvashatjuk:
"A meztelen test ugyanis nélkülöz minden tárgyiasító szexualizálást: egyszerűen, természetesen emberi. Az arányai egy egészséges női testé, az alakból sugárzó erő pedig megkérdőjelezhetetlen."
A "tárgyiasítás" a feministák egyik jelentés nélküli kifejezése. Egy emberi test nem lesz attól tárgy, mert látványa vonzódást ébreszt egy másik emberben. Az pedig tökéletesen a művész szabadsága, hogy egy ember soksok tulajdonsága közül melyiket kívánja elsődlegesen kiemelni. Jelen összefüggésben egyébként különösen ostobán hangzik ez a "tárgyiasít" kifejezés, hiszen a szobor egy emberi test leképezése egy tárggyá, ugyebár...
Ezt a testtartást a nők többsége nem tudná felvenni. És nem azért, mert el vannak nyomva, meg patriarchátus. Hanem ugyanazért, amiért egy jellemzően kecses, bájos testtartást sem tudna felvenni a férfiak többsége. Csontozat, inak, izomzat, idegzettség- a biológia elég sok mindenre determinál minket. Persze be lehet így mutatni egy női alakot- csak valahogy nem stimmel. "Az igazat mondd, ne csak a valódit"- ahogyan egy elnyomó, ciszheteró fehér patriarcha írta.
A feministák összekeverik az erőt az agresszióval, jellemző példa erre, ahogy a cikk írója használja az "erő" fogalmát. Ez az alak ugyanis nem erőt sugároz, hanem fenyeget. Érdemes összehasonlítani a mítosz legremekebb szoborba álmodójának, Benvenuto Cellini- nek a művével. Nyilván ne a művészi kvalitást nézzük- nem lenne tisztességes szegény Garbati- val szemben azt összevetni. Azonban van két nagyon lényeges különbség, ami jól megvilágítja az erkölcsi- értékbeli eltéréseket.
Garbati alakja azt sugallja: "Te vagy a következő!" Míg Cellini-é ezt: "Nézzétek, elvégeztem a munkát." A győztes Medúsza kezében nem Perszeusz feje látható, hanem egy férfifej. Bárkié lehet. Perszeusz azonban nem egy női fejet emel magasra, hanem a kígyóhajú Medúszáét, aki szörnyeteggé lett. Perszeusz trófeája egyértelmű, senkivel nem keverhető össze. Medúsza a férfiakat fenyegeti, Perszeusz csak az embert- állatot kővé dermesztő szörnyet.
Medúsza története azt tanítja, a nők is tudnak szörnyeteggé válni és bántani másokat.
. A mi dolgunk, hogy ezt ne hagyjuk.